Articolele zilei
Noul Cod Fiscal (2016) versus Vechiul Cod Fiscal (2015)
Noul Cod Fiscal, respectiv Legea 227/2015, precum și normele de aplicare ale acestui act normativ au reușit să stârnească multe discuții contradictorii, dar au generat totodată foarte multă confuzie în rândul populației. În aceste condiții se impun câteva clarificări privind modul în care se calculează impozitele, criteriile folosite și modul de stabilire a cotelor de impozitare, acolo unde Noul Cod Fiscal permite acest lucru.
Una din modificările importante în calcularea impozitului pe clădiri se referă la schimbarea tipului de clădire. Dacă vechiul Cod Fiscal lua în considerare forma de proprietate (persoana fizică sau persoană juridică) Noul Cod Fiscal ia în considerare forma de utilizare a clădirii.
Apar astfel noțiunile de clădire rezidențială (clădire folosită în scop de locuință), clădire nerezidențială (clădire folosită în scop economic) și clădire mixtă (clădire folosită în scop de locuință și în scop economic).
Pentru clădiri rezidențiale aflate în proprietatea persoanelor fizice, deci clădiri folosite în scop de locuințe, cota de impozit în 2015 a fost de 0,1% din valoarea de impozitare. În 2016 Consiliul Local Ocna Mureș a decis prin HCL 229/2015 a hotărât ca această cotă să scadă la 0,09%, în condițiile în care Noul Cod Fiscal pe 2016 dă posibilitatea de a stabili această valoare între 0,08% și 0,2% din valoarea de impozitare. Această scădere dorește să compenseze creșterile pe care le impune Noul Cod Fiscal.
Valoarea de impozitare a clădirilor a crescut de la 935 lei/mp în 2015 la 1000 lei/mp în 2016. La fel a crescut indicele pentru măsurarea construcției la exterior de la 1,2 în 2015 la 1,4 în 2016. Aceste valori sunt fixe în Noul Cod Fiscal și a trebuit să fie acceptate ca atare.
Pentru cei care locuiesc la blocuri creșterile sunt în cea mai mare parte compensate de scăderea procentului din valoarea de impozitare. Pentru majoritatea dintre aceștia impozitul pe 2016 este aproximativ la fel ca cel achitat în 2015, uneori cu câțiva lei în plus, alteori cu câțiva lei în minus. Dar acest fapt este posibil doar prin faptul că la noi în oraș Consiliul Local a aprobat scăderea cotei de impozitare față de anul trecut. Exista și posibilitatea dublării acestora față de 2015, fapt însă respins din start de administrația locală.
Clădirile nerezidențiale aflate în proprietatea persoanelor juridice vor fi impozitate la o cotă de 0,1% din valoarea de impozitare, în condițiile în care Legea 227/2015 admite o cotă cuprinsă între 0,08% și 0,2%. Consiliul Local Ocna Mureș consideră că o cotă de impozitare foarte apropiată de valoarea minimă admisă de lege încurajează mediul de afaceri. Soluția este încurajarea dezvoltării economice și nu impozitarea excesivă a activităților care generează locuri de muncă în oraș.
În ceea ce privește clădirile nerezidențiale aflate în proprietatea persoanelor fizice, prin aceeași hotărâre de Consiliu Local, a fost aprobat cuantumul minim prevăzut de Noul Cod Fiscal, adică 0,2% din valoarea de impozitare. În 2015 această cotă era de 0,1%. Noul Cod Fiscal dă posibilitatea de a crește cota de impozitare până la 1,3% la astfel de clădiri. Consiliul Local Ocna Mureș nu a fost de acord cu o valoare mai mare a acestui cuantum pentru a nu lovi financiar mediul de afaceri și așa obligat la nenumărate taxe și impozite.
Din păcate în 2016 impozitarea clădirilor nerezidențiale care nu au fost reevaluate în ultimii 5 ani se face la o cotă fixă de 2% pentru persoane fizice și 5% pentru persoane juridice. Aici valorile au fost acceptate ca atare, neexistând posibilitatea unui minim. De aceea rog contribuabilii să își facă reevaluarea pentru a beneficia de cota de impozitare de 0,2%.
Până la 31 martie 2016 toți contribuabilii au obligația încadrării clădirii aflate în proprietate în funcție de destinația acesteia: rezidențială (locuință), nerezidențială (spațiu cu activitate economică) sau comună (și locuință și activitate economică).
Plata impozitelor până la data de 31 martie 2016 beneficiază și în acest an de acea bonificație de 10%, dacă se achită integral pentru tot anul.
Impozitul pe terenurile extravilane a rămas la nivelul din 2015, la fel și impozitul pe mijloacele de transport.
În ceea ce privește impozitele pe terenurile intravilane (curte, grădină etc), Primăria Ocna Mureș a sistat colectarea acestora deoarece există neconcordanțe evidente între Legea 227/2015 (Noul Cod Fiscal) și Normele de aplicare ale acesteia. Se așteaptă clarificări din partea legiuitorului în aceste cazuri. Imediat ce acestea vor fi făcute, ele vor fi anunțate.
Așa se întâmplă când o lege a fost făcută pe genunchi (8 septembrie 2015 este data când a fost aprobată sub guvernul PSD de atunci), a fost modificată de nenumărate ori pe colțul mesei (de același guvern PSD plin de „responsabilitate”) și apoi trebuie aplicată.
Am încredere în capacitatea guvernului tehnocrat că vor analiza și vor modifica Noul Cod Fiscal precum și Normele de aplicare ale acestuia astfel încât acestea să fie aplicabile.
Primar,
Silviu Vințeler