Ocnamureseni
Cosmin Cociş – Artist plastic
S-a născut în 1976 la Ocna Mureş. În 1999 a absolvit Universitatea de Artă şi Design din Cluj Napoca, secţia sculptură. Ulterior se implică intens în viaţa artistică transilvană, funcţionând o vreme în conducerea Uniunii Artiştilor Plastici (UAP) Alba şi ca lider al mişcării artistice de tineret Atelier 35.
Printre activitățile din această perioadă se numără Delta Art, un proiect personal de organizare şi promovare a simpozioanelor de artă private, precum și numeroase expoziții și proiecte artistice experimentale în spaţii neconvenţionale, în care se implică atât ca artist creator, cât și ca organizator și curator.
În 2008 se stabileşte în Franţa, unde lucrează ca liber profesionist, dedicându-şi tot timpul creaţiei şi căutării unor noi forme de expresie plastică. Lucrările sale au fost expuse la Luxemburg, Paris, Londra, New York, Metz, Nancy, etc.
Opera lui Cosmin Cociș este experimentală şi polimorfă, iar imaginarul fantastic parcurge traseul dinspre bidimensional înspre tridimensional, tinzând să-şi depășească materialitatea şi să-şi găsească loc în conştiinţa universală.
Pierre Chirouze, președintele asociației artistice pariziene K-droz, îl vede ca pe un artist care „percepe în universul artistic din jurul său o provocare permanentă: pentru el, nimic nu e gândit destul, nimic nu e destul de frumos, nici suficient de desăvârșit sau de împlinit și asta se poate vedea în opera sa. Artist complet, el găsește inspirație la fel de bine în arenele clasice, cât și în sferele experimentale și este deschis la toate mediile și tehnicile, servindu-se cu egală măiestrie de o daltă, de o pensulă sau de un cărbune. Sensul operelor sale poate fi simplu și candid sau complex și încărcat de referințe”.
În interviul realizat de Andreea Macea pentru UAP Paris, cu ocazia ultimei sale expoziții de la Espace Segur (Paris), artistul se descrie astfel:
“Eu sunt sculptor la bază, dar am desenat din totdeauna. Să pictez am început abia târziu, după terminarea studiilor când, în lipsa unui atelier unde să-mi pot desfăşura activitatea, desenam şi pictam acasă, într-un colţ de cameră, străduindu-mă să nu fac multă mizerie. Sculptură am făcut timp de mulţi ani doar în simpozioanele la care participam cât de des puteam. Astfel m-am obişnuit ca orice căutare s-o pornesc în spaţiul bidimensional (desen, culoare) iar concluziile deveneau sculpturi, obiecte tridimensionale reduse la esenţial. Asta nu înseamnă că orice căutare aduce neapărat o concluzie, dar în general lucrările mele, indiferent de mediul şi de stilul ales, sunt legate între ele, comunică între ele. Cred, de asemenea, că dacă gândeşti din interiorul oricărui limbaj, gândirea ta nu poate depăşi limitele acestuia, mesajul tău e filtrat de limbajul respectiv, e ajustat de el. Poate că nevoia de comunicare limitează cunoaşterea. În expresie, cu cât vrei să fii mai exact cu atât eşti nevoit să fii mai vag. Eu am preferat mereu să fac abstracţie de limite, să mă situez la graniţa dintre stiluri, tehnici, noţiuni – graniţe care oricum, în zilele noastre, au început să dispară – şi să caut mijloacele de expresie adecvate mesajului (conţinutului)”.
Proiectele artistice ale lui Cosmin Cociş surprind prin complexitatea tehnicii dar şi prin temele abordate. Artistul își prezintă astfel concepția artistică:
“Discursul meu plastic, fie dens și elaborat, fie spontan și ludic, descriere sau concluzie, investighează mereu aceeași traiectorie a existenței bilateral simetrice și reflexiile ei diverse și polimorfe. Imagistica e fluidă, curgând prin diferite medii și tehnici tradiționale sau experimentale, pornind dinspre bidimensional spre tridimensional, dinspre desenul intuitiv-descriptiv, necenzurat și eclectic, unde gestul spontan e juxtapus semnului elaborat, spre obiectul-metaforă, prezentat de cele mai multe ori ca o concluzie finală. Artistul contemporan este ca o oglindă care reflectă lumea. Importantă e perspectiva artistului faţă de ceea ce oglindeşte”.
Una dintre imaginile recurente în discursul plastic al artistului este fluturele:
„Îmi plac fluturii. Am avut adevărate revelaţii privind fluturii. Încerc să-i reprezint în toată complexitatea lor. În opera mea, fluturii reprezintă mai multe lucruri: existenţa bilateral simetrică, dualitatea, cuplul, efemeritatea, procesul de metamorfozare, vertijul în faţa luminii etc. Aş putea înscrie întreaga existenţă în imaginea unui fluture.”
Seria sa de lucrări Mystic, prezentată în Mai 2013 în spaţiul expoziţional Ségur de la Paris, este o serie narativă de desene de mari dimensiuni, inspirată de goticul francez. A fost expusă parțial, alături de alte lucrări de desen şi sculptură, în cadrul unei expoziții intitulate „Les racines des ailes” („Rădăcinile aripilor”), titlu compus din două elemente simbolice între care se poate înscrie „ființa”. Rădăcinile sunt originile lumeşti, legătura cu ceea ce este pământesc, iar aripile reprezintă ruperea granițelor, depăşirea limitei propriei naturi, sublimarea ei.
Operele sale pot fi văzute pe site-ul www.cosmincocis.ro.
Mircea Aurel Ciugudean pe baza materialului expus de Cătălin Nistor pe site-ul Ocnamureşanul şi a interviului lui Andreea Macea