Suntem şi pe:

Stiri diverse

Despre dezvoltarea regionala

Publicat

- 303 vizualizări

La nivelul Uniunii Europene exista o guvernare pe mai multe nivele: Comisia Europeana Consiliul European si Parlamentul European. Dupa cum stim, Comisia Europeana isi indreapta atentia catre regiunile cele mai defavorizate din Europa in cadrul politicilor sale regionale. In consonanta cu aceste politici, statele membre, printre care si Romania, incearca sa-si elimine propriile disparitati regionale interne.

Parlamentul European a consfiintit la data de 26 mai 2003 prin Regulamentul (CE) nr. 1059/2003 un nomenclator al unitatilor teritoriale administrative de statistica (NUTS), definind astfel politica regionala la nivel european.

La nivelul tarii noastre, Legea 315/2004 stabileste clar opt regiuni de dezvoltare regionala  pastrandu-se structura pe judete. Prin aceasta lege, in acord cu reglementarea europeana amintita mai sus, se stabileste cresterea economica si dezvoltarea sociala armonioasa in toate regiunile tarii.

Regiunile de dezvoltare regionala in Romania urmaresc:

  • colectatarea, dezvoltarea si armonizarea statisticilor privitoare la dezvoltarea agriculturii, transporturilor, etc.
  • analize socio-economice a regiunilor;
  • incadrarea politicilor economice si sociale in politicile regionale ale Uniunii Europene.

La nivel european prezint mai jos, organizarile administrative ale statelor membre, in acord cu politicile de dezvoltare regionala ale Uniunii Europene.

Din punctul meu de vedere, fondurile structurale si de coeziune vor fi mai bine chibzuite.

Daca am privi din punctul de vedere al Planului National de Dezvoltare Rurala am observa ca masurile accesate de Romania din Fondul European de Dezvoltare Rurala si Fondul European pentru Garantare in Agricultura, impreuna cu cofinantarea de la bugetul national si in limitele in care nu sunt considerate ajutoare de stat nejustificate, au contribuit si contribuie la prefigurarea dezvoltarii celor opt regiuni de dezvoltare.

 

As exemplifica masurile disponibile la Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura si accesate de catre fermierii romani.

Axa I din PNDR (plati pe suprafata):

  • schema de plata unica pe suprafata SAPS
  • plati nationale directe complementare: PNDC1, PNDC2, PNDC3, PNDC4, PNDC5, PNDC6
  • schema de plata separata pentru zahar
  • schema de sprijin pentru orez din zonele defavorizate, altele decat zona montana

Axa II din PNDR (dezvoltare rurala):

  • Masura 211 ZMD
  • Masura 212 ZDS, ZSD
  • Masura 214:
  • pachetul 1 – pajisti cu inalta valoare naturala
  • pachetul 2 – practici agricole traditionale
  • pachetul 3 – pajisti pentru pasari
  • pachetul 4 – culturi verzi
  • pachetul 5 – agricultura ecologica
  • pachetul 6 – pajisti importante pentru fluturi
  • pachetul 7 – terenuri arabile importante ca zone de hranire pentru gasca cu gat rosu

Regionalizarea va diminua decalajele economice si sociale intre regiunile tarii si va genera o dezvoltare armonioasa, dezvoltand comunitatile locale si incluziunea sociala.

Exista voci la nivel European, provenite din statele membre cu comunitati etnice, care se opun regionalizarii, interpretand aceasta actiune ca o intentie ascunsa de dezmembrare si faramitare a statelor, trezind noi pasiuni si pretentii teritoriale.

Pentru a crea o comunitate europeana unita din punct de vedere economic si social, ar trebui ca fiecare stat membru, impreuna cu minoritatile lor componente, sa priveasca spre viitor si nu spre trecut.

Autor eseu: Serban Poienaru

Citește mai departe
Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *