Suntem şi pe:
Clinica Sante

Articolele zilei

Activitatea sociala de la Asezamantul „Sfantul Mucenic Ciprian” Ocna Mures

Publicat

- 634 vizualizări

Asezamantul "Sfantul Mucenic Ciprian" Ocna Mures

Interviu Radio Reintregirea realizat cu Coordonatorul Asezamantului Orga Ciprian

1.    Cum a luat fiinta Asezamantul de la Ocna Mures ?
Asezamantul de la Ocna Mures isi desfasoara activitatea intr-o locatie in care din anul 1974 si pana in anul 1997 a functionat cresa de copii din localitate, an in care s-a si inchis avand in 1997 ultimii 2 copilasi. Din anul 1997 si pana in anul 2002, cladirea a ramas in paragina. Eu am copilarit chiar langa aceasta cladire, avand blocul in vecinatatea acesteia si de multe ori cu prietenii mei saream gardul si ne jucam in aceasta curte, care are un spatiu generos de joaca, aproximativ 300 mp. De multe ori, uitandu-ma spre aceasta cladire mi-am zis asa in sinea mea, ca mi-as dori sa pot face ceva acolo. In anul 2001 am fost primit in Asociatia „Filantropia Ortodoxa” Alba Iulia, prin bunavointa parintelui consilier Ignat Nicolae, an in care am si pus problema infiintarii unui asezamant social crestin. S-a scris un proiect de finantare care a fost depus in anul 2002 la F.R.D.S. si care a si fost castigat, valoarea grandului ridicandu-se la 20.000 $, bani din care s-a reusit renovarea, recompartimentarea, precum si dotarea cladirii. Dar intrucat banii au fost insuficienti, in fiecare an suntem nevoiti a venii cu contributie proprie pentru a infrumuseta atat curtea imprejmuitoare, cat si interiorul asezamantului.

2. Spune-mi, cand a fost inaugurat Asezamantul de la Ocna Mures si de ce crezi ca a fost necesar existenta unui astfel de Asezamant?
Aşezământul Social „Sf. Mucenic Ciprian” Ocna Mureş a fost infiinţat în anul 2003, cu un prim modul: Centru de zi pentru copii, prin care reusim sa sprijinim o categorie de copii, de varsta scolara, aflati in dificultate. Astfel se incearca prevenirea abandonului şcolar, familial, imbunatatirea rezultatelor scolare, formarea unor principii si conduite morale de viata, precum si responsabilizarea comunitatii locale fata de problemele acestor copii.
In 2003 de sustinerea financiara s-a ocupat Consiliul Judetaen Alba, iar din anul 2005 in urma unei Hotarari de Guvern, acolo unde existau centre de zi acestea trebuiau preluate de Consiile Locale. Astfel ca de la 01.03.2005 Centrul funcţionează în baza hotărârii Consiliului Local nr.62/31.03.2005 şi a convenţiei de parteneriat nr.3524/08.04.2005 încheiată între Primăria si Consiliul Local al oraşului Ocna Mures şi Asociaţia Filantropia Ortodoxă Alba Iulia.

3.    Exista si un alt modul in cadrul Asezamantului ?
Da, de la  01.10.2005, cand s-a inaugurat serviciul de ingrijire la domiciliu pentru persoanele varstnice Ocna Mures, fiind primul de acest gen inaugurat in cadrul retelei judetene, cu scopul de a ajuta persoanele varstnice aflate in dificultate.

4. Spune-mi pe scurt, care sunt nevoile sociale la care raspund cele doua servicii pe care le coordonezi ?
In ceea ce priveste Centrul de zi aici putem vorbi despre nevoia de suplimentare a resurselor materiale (oferirea de hrana adecvata si de rechizite scolare), nevoia de consiliere si de suport emotional, nevoia de sprijin adecvat si suplimentarea eforturilor parintilor, astfel incat copiii sa faca fata cerintelor programei scolare, nevoia de apartenenta la un grup de egali cu aceleasi preocupari, dar si cu acelasi tip de dificultati la care se gasesc alternative de rezolvare, nevoia de a fi implicati in activitati constructive de petrecere a timpului liber si de a fi implicati activ in activitatile desfasurate.
Referitor la serviciul cu varstnicii aici putem vorbi despre nevoia de consiliere in lupta cu singuratatea si boala, nevoia de informare eficienta, nevoia de mediere cu membri familiei (unde este cazul) si cu institutii detinatoare de resurse, nevoia varstnicilor de a avea o alternativa la institutionalizare si de a fi ingrijiti cu respect pentru asigurarea unei vieti demne.

5.    Ai oameni la Ocna Mures cu care reusesti sa implinesti ceea ce mi-ai zis, pentru ca nu cred ca te ocupi doar singur de toate acestea ?
Referitor la personalul din cadrul Asezamantului ma pot declara un coordonator fericit, intrucat toti cei pe care ii am in subordine sunt oameni calificati, fiecare pe specialitatea lui. Am oameni cu studii superioare, oameni care au lucrat in sistem o viata intreaga prin casele de copii, dar si oameni pe care i-am calificat prin cursurile de calificare derulate de catre Filantropia Ortodoxa Alba Iulia.

6. Cat personal deserveste activitatea in cadrul Asezamantului ?
Personalul care deserveste activitatea Centrului de zi este compus din: coordonator, 1 asistent social, 3 referenţi – educatori, 1 bucatar, 1 îngrijitor spaţiu, iar pe serviciul cu varstnicii mai am 1 ingrijitor la domiciliu. In total suntem 8 oameni pe cele doua servicii.

7. Sa ne intoarcem putin la copii. Cati copii ai la centru si intre ce limita de varsta se incadreaza ?
Aici putem vorbi atat de beneficiari directi, cat si de beneficiari indirecti. In momentul de fata am un numar de 25 de beneficiari direcţi care reprezinta copii de vârstă şcolară 7-14 ani, cu risc de abandon scolar, precum şi copii care datorită lipsei de supraveghere din partea părinţilor sunt predispusi delicvenţei juvenile; iar beneficiari indirecţi sunt familiile copiilor care sunt ajutate să depăşească anumite crize (sunt consiliate de asistentul social şi sprijinite să-ţi păstreze copiii în propriile familii, să continue scoala), cadrele didactice, precum şi comunitatea locală care are posibilitatea să participe la activităţile desfăşurate în Centru, să sprijine cu tot ce este posibil pe cei mai defavorizati decât ei.

8. Care este modalitatea de selectie a beneficiarilor vostri pe Centrul de zi ?
Inca din anul 2003, an in care am inaugurat Centrul, am stabilit anumite criteri de selectie a posibililor beneficiari. Dintre acestea va pot enumera cateva: copii care au un numar mare de absente la scoala, copii cu rezultate slabe la invatatura, copii a caror varsta cronologica sa nu depaseasca cu mai mult de trei ani varsta scolara, copii fara handicap psihic sau locomotor sever, copii care sa nu aiba o stare precara de sanatate cu internari repetate in spital sau cu unele boli cronice sau transmisibile, copii cu rezultate bune la invatatura, talentati, dar care datorita veniturilor reduse ale familiei lor nu au posibilitatea sa-si dezvolte aptitudinile.

9. Ce fel de activitati desfasurati in cadrul Centrului de zi ?
Gama de activitati pe care le desfasuram este variata, si anume:
a) activitati educative in care educatorii acorda 3-4 ore pe zi sprijin copiilor in efectuarea temelor si meditatiilor cu scopul de a preveni şi a scadea sau chiar elimina riscul de abandon şcolar.
b) activitati de cunoastere si observare a copilului prin documentele de evaluare psiho – sociala a copilului si familiei, creearea unui plan de asistare sociala personalizat, monitorizarea comportamentului minorului si a evolutiei situatiei per ansamblu. generale si speciale, sintetizarea anuala a unor date necesare pentru completarea proiectului de interventie personalizat, a fisei de observare si evaluare a copilului.
Scopul acestei activitati il reprezinta cunoaşterea cât mai detaliată a personalităţii, a comportamentului, a situaţiei socio-familiale a acestuia; inventarierea activităţilor în care acesta este implicat şi a influenţei asupra sa, evaluarea rezultatelor sale şcolare şi a riscului de eşec/abandon şcolar; identificarea abilităţilor, talentelor şi deprinderilor deja existente, aptitudini cu caracter general şi special.

c) activitati de cunoastere cu caracter formativ-integrativ, adica:
– formarea deprinderilor de munca independenta, formarea responsabilitatii copiilor pentru   pregatirea lectiilor, sarcina de baza in activitatea acestora;
– formarea spiritului de ordine prin obisnuirea copiilor cu o redactare ingrijita a temelor, a desenelor, orientarea acestora asupra modului cum trebuie sa ia notite;
– formarea deprinderii de lucru cu manualul, element foarte important in intregul sistem de pregatire a elevilor in activitatea scolara.
d) activitati pentru abilitate manuala si formarea deprinderilor practice: formarea unor deprinderi si priceperi de baza in: pastrarea igienei personale, formarea unui comportament adecvat, folosirea ustensilelor necesare intretinerii curateniei, deservire si autoservire, deconfectionarea diferitelor ornamente.
Scopul acestei activitati urmareste ca beneficiarul sa-si formeze deprinderi şi priceperi de bază folositoare pentru individualitatea şi autonomia proprie şi de a-şi asuma responsabilităţi elementare.
e) activitati ludice: cultivarea spiritului de autonomie si independenta personala, cultivarea spiritului de echipa, dezvoltarea spiritului de competitie. Scopul acestei activitati il reprezinta achiziţionarea deprinderii de a-şi construi variat viaţa şi de a învăţa să alterneze perioadele de muncă şi concentrare cu cele de relaxare.
f) activitati de socializare: educarea copiilor in vederea pregatirii viitorilor adolescenti pentru integrarea in societate. Scopul este acela de o cunoaştere cat mai buna a celuilalt si a societatii si integrarea în aceasta.
g) activitati pentru formarea autocontrolului, responsabilitatii autonomiei personale si sociale: cultivarea spiritului de autonomie si independenta personala, exercitarea libertatii si a imaginatiei in alegerea actiunilor pe care doresc sa le desfasoare.
h) activitati de terapie ocupationala se realizeaza prin toate activitatile de mai sus mentionate; in realizarea acestora se va avea in vedere: crearea de conditii pentru ca beneficiarii sa poata desfasura multiple si variate activitati in grupe, microgrupe si individual, efectuarea unor activitati prin care se realizeaza unele obiecte personale sau pentru folosinta comuna, fiecare copil beneficiar are posibilitatea sa desfasoare cel putin 1-2 activitati libere in functie de preferintele personale

10. Cu parintii copiilor desfasurati activitati sau totul se rezuma doar la copiii din Centru ?
Cu parintii copiilor, pe care noi ii numim beneficiarii indirecti, activitatile sunt incluse in programul de informare si educare a parintilor, un program realizat prin vizitele frecvente la domiciliul familiilor beneficiarilor. Aceste activitati cuprind informare legislativa privind drepturile si obligatiile parintesti, drepturile copiilor, consiliere in vederea sensibilizarii parintilor cu privire la nevoile complexe ale copilului si a unei stranse colaborari cu scoala si cu personalul Centrului de zi. Parintilor li se aduce la cunostinta orice informatie cu relevanta pentru imbunatatirea situatiei socio-familiale a copilului si a familiei, pentru alocarea de resurse posibile sau accesul la institutii care pot raspunde adecvat unor nevoi identificate asigurandu-se, dupa caz, medierea cu resursele disponibile. Acest program se deruleaza in fiecare an scolar, timp in care copiii beneficiari desfasoara activitatile mentionate mai sus.

11. Ai avut rezultate cu acesti copii ?
Aici putem vorbi de rezultate concrete, atat din punct de veder cantitativ, cat si calitativ. Vreau doar pe scurt sa enumar cateva dintre acestea. Din punct de vedere cantitativ, la toti copiii s-a observat o crestere a responsabilitatii privind situatia scolara, o imbunatatire a acesteia, astfel ca 9 dintre acestia au obtinut rezultate foarte bune la invatatura. In toti acesti 7 ani, in fiecare luna s-a efectuat cel putin o vizita pentru consilierea in familie la domiciliul stabil al acesteia, iar intre anii scolari 2004-2008, intre 3 si 8 copii au fost premiati la sfarsitul anului scolar sau au obtinut diplome la diferite concursuri.
Din punct de vedere calitativ, aici am incercat sa valorificam potentialul de talent pe care il au  acesti copii prin realizarea de spectacole, de exemplu in anii 2005-2007 la Casa de Cultura din Ocna Mures – spectacol cu ocazia Sarbatorii Nasterii Domnului, eveniment la care au participat O.N.G.-uri locale, cadre didactice si elevi ai scolior din zona. Astfel de activitati avem si cu ocazia altor sarbatori: de Pasti, de 1 si 8 Martie, de 1 Octombrie si alte ocazii. A fost organizata Sarbatoarea Bostanilor, un bal mascat, activitate pe care o reluam in fiecare an. De asemenea, de ziua de nastere a fiecarui copil se acorda un pachet cu dulciuri, iar la sfarsitul fiecarei luni se aniverseaza copiii nascuti in luna respectiva.

12. Cum reusesti sa-i motivezi pe copii ca sa aiba rezultate bune la invatatura ?
Fiecare copil se straduieste la scoala ca sa aiba rezultate scolare din cele mai bune, insa sunt si copii care au posibilitati limitate in ceea ce priveste capacitatea de asimilare a materiei scolare. Insa toti se straduiesc sa obtina rezultate, de care noi cei de la Centru sa fim mandri. Am reusit in vara anului 2008, cu sprijinul Consiliului Judetean Alba sa facem o tabara la mare, apoi in ultimele 2 vacante de iarna ne-am deplasat pentru doua zile in statiunea Baisoara, am fost cu ei si in alte excursii la Deva, Hunedoara, Targu Mures, Alba Iulia, Ramet.

13. Inainte de a vorbi despre varstnicii pe care ii ai in serviciu, imi poti spune cam cati copiii ai avut la Centrul de zi incepand din anul 2003 ?
Da, uitandu-ma peste o statistica zilele trecute, am constatat ca din anul 2003, cand in prima serie de copii am avut un numar de 29, de-a lungul anilor 97 de copii din Ocna Mures au avut calitatea de beneficiar a Centrului de zi. In momentul de fata avem un numar de 25 de beneficiari, numar care se regaseste in cel de 97. In ceea ce priveste serviciul cu varstnicii, aici avem incepand din octombrie 2005, un numar de 63 de beneficiari. In prezent pe acest serviciu, figureaza un numar de 27 de varstnici.

14. As vrea sa vorbim in cele ce urmeaza despre serviciul de ingrijire la domiciliu pentru persoanele varstnice. Spune-mi cand a luat fiinta si ce fel de servicii oferiti in cadrul acestui serviciu?
Serviciul de ingrijire la domiciliu pentru persoanele varstnice a luat fiinta la 1 octombrie 2005, fiind primul de acest gen inaugurat in cadrul retelei judetene, cu scopul de a ajuta persoanele varstnice aflate in dificultate. A fost posibil acest lucru datorita parteneriatului incheiat intre Arhiepiscopia Ortodoxa Alba Iulia, Filantropia Ortodoxa Alba Iulia, Consiliul Judetean Alba si Ministerului Culturii si Cultelor. Aceste persoane varstnice se afla in imposibilitatea de a-si satisface nevoile primare, igienico-sanitare, social-administrative prin propriile eforturi din cauza ca sunt imobilizate la pat sau la domiciliu si nu beneficiaza de sprijin direct din partea membrilor familiei. Serviciile pe care le oferim sunt servicii medicale (realizate de catre asistentele medicale comunitare, puse la dispozitia noastra de cadre Primaria Ocna Mures si consta in masurarea tensiunii arteriale, a glicemiei), servicii de mediere cu membri familiei, cu medicul de familie, apoi plata unor facturi, procurarea medicamentelor prescrise de catre medicul de familie, ajutor in amenajarea si intretinerea de baza a locuintei, transportul hranei la domiciliu (felul 1 si 2 de mancare) de luni pana vineri.

15. Ce fel de persoane aveti in grija ?
Sunt persoane bolnave, imobilizate la pat (1 caz), oameni care locuiesc singuri, nu au copii sau rudele apropiate nu ii pot ingriji sau supraveghea deloc sau aproape deloc. Situatia socio-economica nu le permite acestor beneficiari sa duca o viata decenta, demna de o fiinta umana, iar institutionalizarea nu este o alternativa, varstnicii preferandu-o ca pe ultima alternativa. Am doua astfel de cazuri, care pentru o perioada scurta de timp se interneaza la Unitate Medico-Sociala din localitate, dupa care revin la propria locuinta.

16. Acesti varstnici se cunosc intre ei ?
Din pacate acesta este un of al meu. Am reusit doar o data, si anume anul trecut de Pasti sa-i aduc pe toti la sediul Asezamantului, tocmai din dorinta de a se cunoaste intre ei, de a relationa uni cu altii. Am surprins la un moment dat o discutie dintre doi varstnici, care nu s-au mai vazut din tinerete, de pe vremea cand mergeau la baluri. Credeti-ma, profesional m-am simtit implinit. Expresia de pe fetele lor din acea zi nu mi-o poate sterge nimeni niciodata. A fost o zi extraordinara. Am avut si bucuria ca la acel eveniment sa participe atat un preot din localitate, cat si primarul orasului. Imi doresc ca astfel de actiuni sa pot desfasura cel putin de 3 ori pe an: la Sfintele Pasti, la Nasterea Domnului, precum si la 1 Octombrie de ziua varstnicului.

17. Pe final de emisiune vrei sa-i aduci vreun cuvant de multumire cuiva anume ?

Da, chiar am cui sa-i multumesc. As vrea sa-i multumesc in primul rand lui Dumnezeu pentru toata grija pe care mi-o poarta, pot vorbi aici chiar de pronia divina, intrucat acest lucru l-am simtit nu numai in viata mea de familie, ci si in cea profesioanala. Si spun acest lucru intrucat de 7 ani de cand existam la Ocna Mures am fost feriti de evenimente neplacute. Am in fiecare zi in Centru 25 de copii, si stim cum sunt copiii la aceasta varsta, si am fost ferit de astfel de evenimente nedorite, intrucat oricand se poate intampla orice.
Vreau sa-i multumesc parintelui Ignat Nicolae, care a avut incredere in mine ca pot face fata unei astfel de provocari, si care, mi-a fost in acesti 7 ani mai mult un prieten decat un sef. Am luat impreuna deciziile cele mai inspirate pentru ca activitatea de la Ocna Mures sa poata continua cu rezultate din cele mai bune.  
As vrea sa multumesc partenerilor care sustin financiar activitatea noastra: Consiliul Judetean Alba, Primaria si Consiliul Local Ocna Mures, credinciosilor din parohiile din Ocna Mures, Uioara de Sus, Uioara de Jos, Inoc, Farau, Heria, Silea, Lunca Mures, Gura Ariesului, care an de an ne ajuta cu colecte de alimente, cadrelor didactice de la Scoala cu clasele I-VIII „Lucian Blaga” Ocna Mures cu care avem o colaborare fructuoasa, Asociatiei „Pro Copilaria”, precum si tuturor celor care an de an isi canalizeaza 2% din impozitul lor inspre asezamantul nostru, bani din care reusim sa infrumusetam atat curtea interioara, cat si interiorul cladirii, pentru ca in fiecare vara la noi la Ocna avem santier, drept pentru care tin sa le multumesc pentru tot aportul de care dau dovada pentru ca ceea ce facem noi la Ocna Mures sa mearga mai departe.  

 

 

Citește mai departe
Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *